ІМЕНА

Введіть прізвище героя:

ВЕДУЧА

20.12.03 УТ-1 21:45 21.12.03 УТ-2 10:05

 
 

"Клікніть" на фото для збільшення

     В середині шістдесятих у Києві склалася компанія цікавих молодих людей: веселих, енергійних, упевнених в собі. Це були студенти, науковці, лікарі, військові... Вони збиралася в Гідропарку або на Володимирській гірці, потім ішли в гості - туди, де кімната побільше - сперечатися про “фізиків і ліриків”, міркувати про кіно, слухати музику, мріяти про майбутнє. Іноді в цій компанії з‘являлася дуже вродлива молода жінка з Польщі - колишня киянка. Валя, Валентина Трахтенберг, за чоловіком - Гофман.

"Клікніть" на фото для збільшення

     Стріли амура вразили молодого кінорежисера Єжи Гофмана, коли його серце вже звільнилося від попереднього почуття. Зі своєю першою дружиною - вірменкою Марленою - Єжи вчився в Москві. Весілля було по-студентськи гучним, а шлюб - так само, по-студентськи, нетривалим. Проте у ВДІКу палкий Єжи не тільки закохувався - передусім він учився робити кіно. Не те “благонадійне”, офіціозне кіно, яке схвалювалося керівництвом кіногалузі, а те, що відображало реалії життя. Втім, можливості набуття творчого досвіду в студента-іноземця були доволі обмежені: наприклад, одного разу допитливого Гофмана, який виїхав з фотоапаратом за межі Москви, затримали за підозрою у шпигунстві.

"Клікніть" на фото для збільшення

     До самостійної режисерської роботи випускникові Інституту кінематографії можна було прийти двома шляхами: кілька років працювати асистентом або ж знімати документальне і науково-популярне кіно. Повернувшись до Польщі, Гофман обрав другий шлях. Разом із товаришем - Едуардом Скужевським - він зняв 27 документальних фільмів, які потім назвали “Чорною серією”. Це були гострі, провокаційні стрічки, і люди, знаючи про це, ішли на перегляд півторагодинної кольорової художньої картини - заради десяти хвилин хроніки перед фільмом. Коли ці роботи випадково потрапляли в радянський прокат, обивателі дивувалися - ну що це дозволяють собі польські товариші?

"Клікніть" на фото для збільшення

     Саме в цей час в життя Єжи увійшла Валентина. 35 років вона буде поряд із ним: розділить успіхи і невдачі, стане першим рецензентом усіх сценаріїв і творчих задумів... У тисяча дев‘ятсот шістдесят третьому разом із Валею Єжи відсвяткує вихід свого першого повнометражного художнього фільму, знятого до того ж за власним сценарієм.
     Історичні романи Генріка Сенкевича збуджували уяву Юрека-Єжи з самого дитинства; навчали витримки, мужності, шляхетності... І допомагали вижити, коли в сороковому році велика родина Гофманів, як і багато поляків, була примусово вивезена з Тернополя до Сибіру... Начальник спецпоселення Каштаті-Тайга зустрів поляків словами: “Звикнете. Не звикнете - помрете”... Звикли - хоч поміж тих, хто у перші дні евакуації загинув від епідемій та холоду, були Єжини бабуся і дідусь...

"Клікніть" на фото для збільшення

     Гофмани лишилися в Алтайському краї до кінця війни - навіть після того, як у 41-му році Москва підписала з польським урядом у вигнанні пакт про амністію, що дозволяв інтернованим полякам вільно пересуватися по території Радянського Союзу. Вони лишились, бо зріднилися серцями з радянськими людьми - нащадками таких же засланців та в’Язнів. Мати Єжи стала працювати дільничним лікарем, а батько - теж лікар - пішов на фронт.


"Клікніть" на фото для збільшення

     Французькому історику вісімнадцятого століття Ернесту Ренану належить думка: “Талант історика полягає в тому, щоб створити правильне ціле з частин, які правильні тільки наполовину”. Виношуючи задум екранізувати трилогію лауреата Нобелівської премії Генріка Сенкевича, Гофман мав проявити талант не лише фахового історика, а й тонкого психолога, великого педагога та блискучого режисера. Були потрібні величезний життєвий досвід, безпомильне відчуття міри та непохитна віра в свої сили. А ще - сильне почуття відповідальності: адже попередню екранізацію твору Сенкевича - фільм “Хрестоносці” Олександра Форда - подивилися 35 мільйонів людей! У свої 36 років Гофман уже сформувався як митець і був готовий робити велике кіно. До того ж - поруч була кохана жінка, заради якої він міг творити дива.

"Клікніть" на фото для збільшення

     Валентина допомогла Єжи зібрати справжню “зіркову” команду акторів для його першого фільму за Сенкевичем - “Пан Володієвський”. Ця картина стала надзвичайною подією в польському кінематографі.
     Успіх фільму врятував і самого режисера: у шістдесят восьмому році його звинувачували в “непольськості”, змушували покинути країну, натякаючи на п’яту графу; писали пасквілі; дорікали тим, що близькі родичі виїхали до Америки... Гофмани трималися, зціпивши зуби, і у відповідь - готували нові масштабні проекти, спираючись на підтримку нових і давніх друзів. Далі був „Потом”.

"Клікніть" на фото для збільшення

     “Потоп” дав змогу Даніелю Ольбрихському, який дуже швидко став “культовим” актором польського кіно, здобути приз за найкращу чоловічу роль на кінофестивалі сімдесят четвертого року в Ґданську. Інший улюбленець Гофмана - актор Тадеуш Ломницький - удостоївся нагороди Міжнародного кінофестивалю в Москві.
     Американські кіноакадеміки також помітили фільм і висунули його на здобуття “Оскара”. Однак приз все-таки дістався давнім наставникам і суперникам польських кінематографістів - італійцям.

"Клікніть" на фото для збільшення

     Такий висновок Єжи Гофман зробив після того, як у дев‘яносто дев‘ятому році на екрани вийшла остання частина трилогії “Вогнем і мечем”. Одинадцять років режисер плекав надію завершити кіноепопею. Бюджет фільму, в якому мали взяти участь популярні актори, тисячі статистів-військових і триста п‘ятдесят коней, - був майже голлівудським - 10 мільйонів доларів.
     Спочатку створенню фільму заважали змальовані в романі політичні колізії: доки Польща входила до складу країн Варшавського договору - годі було й думати про екранізацію твору, автор якого зверхньо ставиться до народу дружньої нині держави. Потім у Гофмана почалися фінансові проблеми. “Кредитбанк” дав позику під заставу всього майна, яким володіли Гофмани - квартира, будинок на Мазурах, особисте авто; міністерство культури лише надало гарантії. Частину коштів перерахував власник броварні „Окочім”. Та грошей все одно не вистачало. Невідворотно наближався день повернення боргу банкові...

"Клікніть" на фото для збільшення

     Фільм урятувала Іоанна - донька Гофмана від першого шлюбу і одна з групи розробників комп‘ютера “Макінтош”: вона вислала з Америки півмільйона доларів. ...І, як завжди, на майданчику в Гофмана з‘явилися його улюблені актори, готові зніматися навіть безплатно. А з ними - й нові, котрі швидко стануть не менш дорогими серцю режисера. Серед них був Богдан Ступка, якого Валентина Гофман побачила в Києві, в його театрі.
     Зйомки йшли повним ходом, але дім Гофманів наповнював смуток. Валя трималася до останнього, та невблаганна ракова хвороба забирала в неї сили... Це подружжя не мало дітей. Їхніми улюбленими чадами були фільми Гофмана. Валя не дожила до прем‘єри “Вогнем і мечем” півтора місяця, і Єжи присвятив стрічку її пам‘яті... За перші чотири тижні прокату в Польщі фільм подивилися 3 мільйони 330 тисяч глядачів - цей рекорд перевершив успіх “Титаніка”. В Україні на фільм чекали з нетерпінням. Гофман привіз його на фестиваль “Молодість” - і картина набула величезного розголосу.

"Клікніть" на фото для збільшення

     Цього року Гофман знову побував у Києві з новою стрічкою. “Давня легенда, або Коли сонце було богом” - оповідь про злого Попеля - першого польського короля. Слова мудреця тринадцятого століття Вінцентія Кадлубека: “Не гідний влади той, хто нею зловживає”, - стали епіграфом до чергового уроку історії від письменника Йозефа Крошевського і режисера Єжи Гофмана.
     До дев‘яносто першого року повість “Тарас Бульба” не видавалась у Польщі - так само як “Вогнем і мечем” - у Радянському Союзі. Мабуть, на згадку про ті часи Гофман закінчив свій фільм словами про те, що братовбивча війна між українцями і поляками стала початком втрати незалежності обома народами...
     “Кількість добра у природі дорівнює кількості зла”, - твердив французький філософ Жан-Батіст Робіне. У фільмах Гофмана добра завжди набагато більше, адже добро існує там, де його творять. Єжи Гофман творить добро високим мистецтвом кіно.

 

"Клікніть" на фото для збільшення

"Клікніть" на фото для збільшення

"Клікніть" на фото для збільшення

Produced by
NIRVANA Studio

 

© OMEGA-TV 2003